ျမန္မာသိုင္း အေၾကာင္း သိေကာင္းစရာ

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အစျပဳ ထြန္းကားေသာ ကိုယ္ခံပညာရပ္ မ်ားအားလုံးကို ျမန္မာသိုင္း ဟုေခၚသည္။ ျမန္မာသိုင္းဟု ဆိုရာတြင္ ဗမာလူမ်ိဳးမ်ား၏ ကိုယ္ခံပညာရပ္မ်ားသာမက အျခားေသာ တိုင္းရင္းသား ေပါင္းစုံတို႔၏ ႐ိုးရာ ကိုယ္ခံပညာရပ္ မ်ားပါ ပါဝင္ၿပီး
ေဒသ၊ ေက်ာင္း အစရွိသည္ တို႔ေပၚ မူတည္၍ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပား ၾကသည္။ ထင္ရွားေသာ သိုင္းအခ်ိဳ႕မွာ ဗန္တို၊ ဗန္ရွည္၊ နန္းတြင္းသိုင္း၊ ရွမ္းသိုင္း၊ ဘုန္းႀကီးသိုင္း၊ မင္းဇင္၊ သိုင္းေျပာင္းျပန္ အစရွိသည္တို႔ ျဖစ္သည္။

သိုင္း၏အနက္ အဓိပၸယ္မွာ “သ” ျပဳျပင္ျခင္း ျခယ္သျခင္း၊ “သိ” သိျမင္ျခင္း နားလည္ျခင္း၊ “သို” သိမ္းဆည္းျခင္း သိုမွီးျခင္း သိုဝွက္ျခင္း၊ “သိုင္း” သိုင္းဝန္းျခင္း ၿခဳံလႊမ္းျခင္း ရစ္သိုင္းျခင္း ဟူ၍ျဖစ္သည္။ ေရွးျမန္မာဘုရင္မ်ား လက္ထက္ မင္းခန္း မင္းနား မ်ားတြင္ သိုင္းတုတ္ကိုင္ ကာ ေစာင့္ေရွာက္ ေပးရၿပီး ေရွ႕မွ ေစာင့္ေရွာက္ ေပးရသူကို ေရွ႕သိုင္းေစာင့္၊ ေနာက္မွ ေစာင့္ေရွာက္ ေပးရသူကို ေနာက္သိုင္းေစာင့္ ဟုေခၚသည္။သိုင္းဆိုသည္မွာ ေက်ာ္လႊားျခင္းဟုလည္း နားလည္ရေပမည္။

ဆရာဂ်ပ္ဆင္၏ ျမန္မာ အဂၤလိပ္ အဘိဓာန္၌ သိုင္းကို မင္းသုံးနန္းသုံး အေဆာင္အေယာင္တုတ္ဟု အဓိပၸာယ္ေပးထားၿပီး။ သိုင္းက၊ သိုင္းကစား၊ သိုင္းကြက္၊ သိုင္းတက္၊ သိုင္း႐ိုက္ကို ရန္ကိုရွင္းလင္းျခင္း၊ ရန္ကို ခုခံကာကြယ္ တိုက္ခိုက္ျခင္းအတတ္ပညာႏွင့္ဆိုင္ေသာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားဟု အဓိပၸာယ္ေပးထားေပသည္။

ျမန္မာ့သိုင္းပညာသမိုင္း

ျမန္မာသိုင္းပညာ၏ သက္တမ္းသည္အလြန္ရွည္ၾကာခဲ့ၿပီျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ နည္းနိသၽွည္းႏွင့္ နည္းပရိယာယ္မ်ား၊ ႂကြယ္ဝမ်ားျပား လွသည္။ ေရွးေခတ္က ျမန္မာ ဘုရင္ မိဖုရားမ်ား၊ အိမ္ေရွ႕စံမင္းသား မင္းသမီးမ်ား အခမ္းအနား အေဆာင္အေယာင္ႏွင့္ ထြက္ႂကြ ျမန္းခ်ီသည့္အခါမ်ားတြင္ ေရွ႕မွတုတ္ကိုင္၍ ေစာင့္ေရွာက္လမ္းရွင္းေပးရသူ၊ ေနာက္မွတုတ္ကိုင္၍ အကာအ ကြယ္ေပးရသူမ်ား လိုက္ပါၾကရသည္။ ထိုသူမ်ားကို သိုင္းကိုင္မ်ားဟု ေခၚသည္။ ေရွ႕မွတုတ္ကိုင္ အေစာင့္အေရွာက္မ်ားပါသည္ ကို ေရွ႕သိုင္း ဟုေခၚသည္။ ေနာက္မွတုတ္ကိုင္ အေစာင့္အေရွာက္မ်ားပါသည္ကို ေနာက္သိုင္း ဟုေခၚသည္။

ဘုရင္၊ မိဖုရား၊ မင္းသား၊ မင္းသမီးတို႔ ထြက္ခ်ီႂကြျမန္းလာသည့္အခမ္းအနားမ်ားတြင္သာမက ဘုရင္မင္းျမတ္ အသုံးျပဳရန္ ေရခတ္လာသည့္အခါ ျဖစ္ေစ ေရွ႕သိုင္း ေနာက္သိုင္း ဝန္းရံ ယူေဆာင္လာ တတ္ေၾကာင္း စာေပ အေထာက္အထားမ်ား၌ ေတြ႕ရေလသည္။

ေရွးအခါက ဘုရင္မင္းျမတ္အားဆက္သရန္ သန္႔စင္ပန္းကိုပင္ သိုင္းအၿခံ အရံ ႏွင့္သယ္လာရေၾကာင္းကို ရာမရကန္အခန္း၁၄ သဇင္ပန္းခ်ီး တိုင္းျပည္ျပန္ေတာခန္း၌ ပၸပါရမီဂုဏ္၊သင့္ယုံဟုတ္ဘူး၊ကံထူးသည့္ပန္း၊လမ္းခ်ဲ႕ခ်ဴ႕၊မခ်ဲ႕ခ်ဲ႕ ဆုတ္ဟဲ့ဘဲဆိုဆို၊ မဆိုဘဲလာလာသူမို႔ပါလၽွင္ ေ႐ႊအာဏာေခါင္၊ သိုင္းေျပာင္ေျပာင္ႏွင့္၊ ေရွာင္ရသည္၊ လႊဲရသည္၊ ပန္းမ်ားဘုရင္ကို ဟူ ၍၎ ထိုျပင္ နန္းတြင္းသူကေလး အေဆာင္အေယာင္ႏွင့္ ထြက္ခ်ီလာပုံကို ဓေ႐ႊနန္းေတာ္သူ၊ ေနမပူ ေလမလၽွပ္၊ ထူးျမတ္သည့္ပါရမီ၊ ေက်ာက္စီယာဥ္စီး၊ ေ႐ႊထီးဆာင္းမ်ိဳး၊ ႐ိုးဆင့္႐ြက္ဆင့္၊ မိုးေလာက္ ျမင့္၊ သိုင္းႏွင့္ က်ိဳင္းႏွင့္လာသကိုဓဟူ၍၎ စပ္ဆိုခဲ့ေပသည္။

ယင္းအေထာက္အထားမ်ားအရ လမ္းရွင္းလင္းျခင္းႏွင့္ ေဘးရန္ရွင္းလင္းကာကြယ္ တိုက္ခိုက္ ျခင္းမ်ားအတြက္ အသုံးျပဳသည့္ ထီးသုံးနန္းသုံး အေဆာင္အေယာင္အခမ္းအနားတုတ္ကို ေရွးအခါက သိုင္းဟု ေခၚဆိုၾကေၾကာင္း သိသာေလသည္။

ယခုမ်က္ေမွာက္ေခတ္၌ပင္ ဘာသာေရး၊ သာသနာေရး၊ မင္းခန္းမင္းနန္းမ်ားတြင္ သိုင္း၊ က်ိဳင္း ဟူေသာအေဆာင္အေယာင္ပစၥည္းမ်ားကို ေတြ႕ရွိၾကရသည့္အနက္ ေတာက္ေျပာင္သည့္ အဖိုးတန္ ပိုးဖဲစမ်ားအထိပ္၌ ခ်ည္ထားေသာ မွန္စီေ႐ႊခ်တုတ္ကို ဓသိုင္းဟုဓ ေခၚေဝၚၾကသည္ဟု သိရွိရေလသည္။ သိုင္းကိုင္သည္ တုတ္ကိုင္နည္း၊ အသုံးျပဳနည္းမ်ားကို ကၽြမ္းက်င္သူျဖစ္ၾကရသည္။ အရွင္သခင္ အတြက္ေပၚေပါက္လာေသာရန္သူကို ထိုသိုင္း(တုတ္)ႏွင့္ ေကာင္းစြာအကာအကြယ္ေပးႏိုင္သူလည္း ျဖစ္ၾကရသည္။ ထိုသည္ကိုအစြဲျပဳ၍ သိုင္း(တုတ္)ကိုင္နည္း အသုံးျပဳနည္းမ်ား ကၽြမ္းက်င္စြာတတ္ေျမာက္ သူကို သိုင္းကိုင္ဟူ၍၎၊ သိုင္းသမားဟူ၍၎၊ သိုင္းတတ္သည္ဟူ၍၎ ေျပာ႐ိုးျပဳၾကသည္။

ထိုကဲ့သို႔၊ ရန္ကို ကာကြယ္ရွင္းလင္းျခင္း အတြက္၊ အသုံးျပဳသည့္တုတ္ကို သိုင္းဟုေခၚဆိုၾကသည္ကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ ဓါးျဖင့္ ရန္ကိုကာကြယ္ရွင္းလင္းျခင္းအတတ္ကို ဓါးသိုင္း၊ လွံျဖင့္ ရန္ကိုကာ ကြယ္ရွင္းလင္းျခင္း အတတ္ကို လွံသိုင္း၊ လက္ျဖင့္ ရန္ကိုကာကြယ္ရွင္းလင္းျခင္း အတတ္ကိုလက္ သိုင္းဟုအစဥ္အဆက္ ေခၚေဝၚလာၾကျခင္းျဖစ္သည္ဟု သိရွိရ၏။

၁၃၀ဝ ျပည့္ႏွစ္ ေတာင္သူလယ္သမား အေရးေတာ္ပုံမွစ၍ သိုင္းပညာရွင္မ်ား၏ ပါဝင္ႀကိဳးစားမႈေၾကာင့္ ဇာတိမာန္ထက္သန္ေသာ ျပည္သူမ်ားအၾကားတြင္ သိုင္းပညာ ရပ္မ်ား ျပန္လည္ ထင္ရွားလာခဲ့ပါသည္။

ျမန္မာ့ရုိးရာသုိင္းပညာရပ္မ်ားတြင္ သုိင္းကြက္မ်ား၊ ဓါး၊ လွံ၊ ေလး၊ ျမွား အစရွိေသာ ပညာရပ္မ်ိဳးစုံပါ၀င္ေသာေၾကာင့္ သင္ပါက အနည္းဆုံး ၅ ႏွစ္ေက်ာ္ၾကာျမင့္ပါသည္။ ထုိ႔အတြက္ေၾကာင့္ ဆရာၾကီးမ်ားက ထုိ သုိင္း ပညာရပ္မ်ားထဲမွ တခ်က္လြတ္ တုိက္ခုိက္နည္းမ်ားကုိ စုစည္း၍ လက္နက္မဲ့ တုိက္ခုိက္ နည္း ဗန္တုိ၊ လက္နက္ႏွင့္ တုိက္ခုိက္နည္း ဗန္ရွည္ဟု အမည္ေပး၍ သင္ေပး ခဲ့ၾကသည္။ ထုိ႔အတြက္ ဗန္တုိ၊ ဗန္ရွည္တတ္ေသာ ျမန္မာလူငယ္မ်ားကုိ အခ်ိန္တုိအတြင္း ေမြးဖြား ႏုိင္ခဲ့သည္။

ျမန္မာ့ရာဇဝင္သမိုင္းရွည္လ်ားၾကာျမင့္သည္ႏွင့္ အညီ ျမန္မာ့သိုင္းပညာသည္လည္း ရွည္လ်ား က်ယ္ျပန္႔ေပလိမ့္မည္။ ေရွးမင္းအဆက္ဆက္ တစ္ေခတ္ၿပီးတစ္ေခတ္ လက္ဆင့္ကမ္း ဆင္းသက္လာေသာ အဖိုးတန္ ျမန္မာသိုင္းပညာမ်ားကို ယခုအခ်ိန္၌ တစ္ေနရာတည္းတြင္ တစ္ေပါင္းတည္းတစ္စုတည္း မေတြ႕ ႏိုင္ၾကေသာ္လည္း ယင္းပညာေကာင္း၊ ပညာမြန္မ်ားမွ ေပါက္ဖြါး ပ်ံ႕ႏွံ႔ႀကီးထြားေနေသာ အႏြယ္အပြါး သိုင္းပညာမ်ားကို ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံအႏွံ႔အျပားတြင္ ေတြ႕ရွိႏိုင္ေပသည္။ထိုကဲ့သို႔ျပည္ေထာင္စု ေနရာအႏွံ႔အျပား၌ ႀကီးထြားရင့္သန္လၽွက္ရွိေသာ သိုင္းပညာမ်ားသည္ ေအာက္ပါအခ်က္အျခာ ပင္မသိုင္းပညာေၾကာ႐ိုး ႀကီးသုံးခုမွဆင္းသက္လာၾကျခင္းျဖစ္သည္။

အင္းသိုင္း။ ျမန္မာမင္းေနျပည္ေတာ္ အင္းဝဘက္မွ ဆင္းသက္လာေသာ ပညာအႏြယ္အပြါး။
ကေမၺာဇသိုင္း။ ရွမ္းျပည္ဘက္မွဆင္းသက္လာေသာ ပညာအႏြယ္အပြါး။
ရာမညသိုင္း။ ေအာက္ျမန္မာျပည္ မြန္မင္းဆက္မွဆင္းသက္လာေသာ ပညာအႏြယ္အပြါး။

ဤထက္ပါ သိုင္းပညာႀကီးသုံးရပ္မွဆင္းသက္ လာေသာ ပညာမ်ားသည္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၾကာရွိလာၿပီျဖစ္ေသာ ယခုအခါတြင္ အလြန္ခိုင္ခန္႔ေသာ ပိုးပိုက္ကြန္ကဲ့သို႔ ပညာတစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ေရာယွက္တိုး ဝင္ေနၾကၿပီ ျဖစ္ေလသည္။ ပညာတခုအေပၚတခု လိမ္ယွက္ေရာေထြးကာ အျပန္အလွန္ အမွီသဟဲ ျပဳၿပီးလၽွင္ အက်ိဳးျပဳေနၾကသျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံရွိ သိုင္းပညာအဆင့္အတန္း သည္ အလြန္ခိုင္ခန္႔ ေကာင္းမြန္သည့္ အဆင့္အတန္းတြင္ ရွိေနၿပီျဖစ္ေပသည္။

ျမန္မာ့သိုင္း ဟုေခၚေသာဗန္တို၊ ဗန္ရွည္ အတတ္ပညာသည္ ျမန္မာတို႕၏ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ ကိုယ္ခံပညာတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ ေရွးျမန္မာတို႕က ကာယႏွင့္ စိတ္ဓါတ္ၾကံခိုင္ေရးအတြက္ အဓိကထားျပီး စစ္ပြဲမ်ားတြင္ လက္နက္မဲ့၊ လက္နက္ကိုင္ႏွစ္မ်ိဳးခြဲကာ အသံုးျပဳ တိုက္ပြဲ၀င္သည့္ ရိုးရာကိုယ္ခံပညာျဖစ္သည္။ ၄င္းဗန္တိုဗန္ရွည္ပညာရပ္မ်ားကို အထူးလွ်ိဳ႕ဝွက္ သင္ၾကားေပးခဲ့ၾကသည္။ သားစဥ္ေျမးဆက္၊ ေဆြစဥ္မ်ိဳးဆက္ ေသြးရင္းသားရင္းမ်ားသာ လူမသိေအာင္ တိတ္တဆိတ္သက္ၾကားေပးေလ့ရွိသည္။
ဗန္တိုဗန္ရွည္

ျမန္မာတို႕၏ အေမြျဖစ္ေသာ ဗန္တိုသိုင္းပညာသည္ သေရခတၱရာ သာသနာႏွစ္ (အစ) ဘီစီၤ (၄၅၅) ကတည္းကတည္ရွိခိုင္ခံေနျပီး ဒီထက္ေစာေသာ မွတ္တမ္းမ်ားလည္းရွိခဲ့ၾကသည္။ သေရခတၱရာ၊ ဗိႆႏိုး၊ ဟန္လင္း၊ ပုဂံ၊ ပင္းယ၊ အင္းဝ၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ သမိုင္းတေလွ်ာက္ ႏိုင္ငံေတာ္ကာကြယ္ေရး အတြက္ အသံုးျပဳခဲ့ရာမွ ျမန္မာ့သိုင္း ဟူ၍ယေန႕ေခၚေ၀ၚထားၾကျပီျဖစ္သည္။ လက္နက္မဲ့ ဗန္တိုႏွင့္ လက္နက္ကိုင္ ဗန္ရွည္ ဟူ၍ေခၚတြင္ခဲ့သည္။ အမာဗန္တို၊ အေပ်ာ့ဗန္တိုႏွစ္မ်ိဳးခြဲကာ ျမန္မာ့လက္ေဝွ႕ကဲ့သို႕ အကြဲအျပဲ မတြန္႕မဆုတ္ရင္ဆိုင္ေသာနည္းကို ဗန္တို (အမာ) ဟုေခၚျပီး မိမိအားအထိမခံဘဲ ေရွာင္တိမ္းကာတုန္႕ျပန္ေသာနည္းကို ဗန္တို (အေပ်ာ့) ဟုေခၚသည္။

ရွမ္းသိုင္း

ရွမ္းသုိင္းပညာရပ္တြင္လည္း ရွမ္းၾကီး၊ ရွမ္းတရုပ္သုိင္း၊ ရွမ္းေလးသုိင္း၊ အင္းသုိင္း၊ ပေလာင္သုိင္း အစရွိေသာ ပညာရပ္မ်ားစြာရွိပါသည္။ ထုိသုိင္းမ်ားတြင္လဲ လက္သုိင္း၊ ဓါးသုိင္း၊ ၾကိဳသုိင္း၊ ခဲပစ္၊ လွံသုိင္း၊ တုတ္သုိင္း အစရွိေသာ ပညာရပ္မ်ား မ်ားစြာရွိသည္။

ရွမ္းၾကီးသုိင္းသည္ အကြက္က်ဲသည္။ ေျခကြက္မွာ လဲ ၄ ကြက္၊ ၆ ကြက္၊ ၈ ကြက္၊ ၁၂ ကြက္ ျဖင့္ကစားသည္။

ရွမ္းေလးသုိင္း (ခူခါခ်န္႔၊ ယေန႔အေခၚ သုိင္းေျပာင္ျပန္) သည္ အကြက္စိတ္သည္။ ေျခကြက္မွာလဲ ၄ကြက္၊ ၇ကြက္၊ ၉ ကြက္၊ ၁၂ ကြက္ ရွိသည္။ သုိင္းေျပာင္ျပန္ဟု ေခၚသည္မွာ ရွမ္းၾကီးသုိင္း၏ ေျခကြက္မ်ားႏွင့္မတူ ေျပာင္းျပန္သေဘာရွိေသာေၾကာင့္ သုိင္းေျပာင္းျပန္ဟုေခၚသည္။

ရာမညသုိင္း

ရာမညသုိင္းသည္ မြန္ရုိးရာသုိင္းကုိေခၚပါသည္။ မြန္ရုိးရာသုိင္းတြင္လဲ လက္ေ၀ွ႔၊ လက္သုိင္း၊ ဓါးသုိင္း၊ လွံသုိင္းအစရွိေသာ ပညာရပ္မ်ားပါ၀င္သည္။ ထုိ႔အျပင္ ကရင္ရုိးရာ လက္သုိင္း၊ ဓါးသုိင္း၊ ဒူးေလးပစ္၊ ျမွားပစ္ အစရွိေသာပညာရပ္မ်ား ႏွင့္အတူ ရုိးရာသုိင္းမ်ား၊ မ်ိဳးႏြယ္စုသုိင္းမ်ားလဲ ရွိသည္။

Credit-Myanmar Wikipedia

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.